Pomoc finansowa dla osób i rodzin dotkniętych powodzią

aktualizacja z dnia 2024-09-19

 

W związku z wystąpieniem na terenie Gminy Mieroszów powodzi we wrześniu 2024 r. informujemy, że  mieszkańcy Gminy Mieroszów poszkodowani w wyniku powodzi mogą ubiegać się o pomoc finansową.

 

1. JEDNORAZOWY ZASIŁEK CELOWY Z TYTUŁU POWODZI 

Zasiłek powodziowy do 2000,00 zł – przysługuje rodzinie lub osobie samotnie gospodarującej, poszkodowanej w wyniku wystąpienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej. Zasiłek powodziowy jest jednorazowy, przyznawany niezależnie od dochodów na podstawie wniosku.

Szczegółowe tryb udzielania zasiłku jest uregulowany w art. 5 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o  szczególnych rozwiązaniach związanych z  usuwaniem skutków powodzi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 654), tj. osoba poszkodowana zgłasza się do gminy, składa stosowny wniosek i niezwłocznie otrzymuje zasiłek, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia wydania decyzji w sprawie przyznania zasiłku.

Wniosek do pobrania:

 

2. POMOC W PRZYPADKU „ZDARZEŃ KLĘSKOWYCH” (którymi są m.in. straty poniesione na skutek powodzi, podtopień, intensywnych opadów, silnych wiatrów i wyładowań atmosferycznych):

Pomoc jest udzielana w formie zasiłku celowego przyznawanego, na podstawie art. 39 ust. 1 i 2 oraz art. 40 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004  r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1283), przez kierownika ośrodka pomocy społecznej, który działa z upoważnienia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Pomoc może być przyznawana niezależnie od kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 powołanej ustawy.

Pomoc przeznaczona jest dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących, które w wyniku zdarzenia, w szczególności powodzi, podtopień, intensywnych opadów atmosferycznych, silnych wiatrów, wyładowań atmosferycznych lub osunięć ziemi, zwanych dalej „zdarzeniem klęskowym” poniosły szkodę i obejmuje ona:

  • tzw. pomoc „doraźną” do 8000,00 zł  w gospodarstwach domowych (w budynkach mieszkalnych, w podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych), jeśli ww. osoby znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, w której nie mogą zaspokoić niezbędnych potrzeb bytowych w oparciu o posiadane środki własne;
  • pomoc na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku zdarzeń klęskowych (do 200 tys. zł – remont/odbudowa budynku mieszkalnego, do 100 tys. zł – remont/odbudowa budynków gospodarczych).

Kwoty pomocy finansowej, przyznawane w zależności od oszacowanego procentu zniszczeń/uszkodzeń.

Pomoc przysługuje rodzinom lub osobom samotnie gospodarującym, prowadzącym w dniu wystąpienia zdarzenia klęskowego gospodarstwo domowe w budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym zniszczonym lub uszkodzonym w wyniku „zdarzenia klęskowego”.

Wniosek do pobrania:

 

Pomoc udzielana jest na wniosek osoby uprawnionej lub z urzędu złożony nie później niż w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia o charakterze klęski żywiołowej. Wniosek może zostać złożony ustnie do protokołu poza siedzibą ośrodka pomocy społecznej, w szczególności w miejscu zdarzenia klęskowego.

Pomoc udzielana jest na wniosek osoby uprawnionej lub z urzędu złożony nie później niż w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia o charakterze klęski żywiołowej. Wniosek może zostać złożony ustnie do protokołu poza siedzibą ośrodka pomocy społecznej, w szczególności w miejscu zdarzenia klęskowego.

Szczegółowe informacje pod numerem telefonu: 74 8458 262 lub 74 84 00 304

Wnioski o wypłatę powyższych świadczeń można składać w:

  • Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego Mieroszowie, Plac Niepodległości 1,
  • Ośrodku Pomocy Społecznej w  Mieroszowie, ul. Żeromskiego 32.

Wnioski o udzielenie pomocy finansowej są dostępne w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego Mieroszowie, w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Mieroszowie lub do pobrania na stronie internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Mieroszowie (linki powyżej)